15:55

NOBINA: TILLVÄXT SKA DRIVA UTDELNINGSNIVÅ I HÖGRE GRAD - VD

STOCKHOLM (Direkt) Det höjda lönsamhetsmålet är visserligen modest, men det är höjt, och ska även ses i ljuset av att Nobina vill växa under lönsamhet. Det svarade Magnus Rosén, på frågan kring bolagets nya finansiella mål, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med att Nobina höll en kapitalmarknadsdag på tisdagen.

Nobina har för avsikt att öka sin omsättning, främst genom organisk tillväxt samtidigt som det kan bli aktuellt med kompletteringsförvärv. Tidigare har utdelningskapaciteten styrts av förbättrad lönsamhet men det kommer nu att bli en omviktning där den styrs mer av ökad omsättning.

"Vi har tidigare varit ett yieldcase, och det siktar vi på fortsatt", säger Magnus Rosén.

Nobina har som målsättning att årligen dela ut 75 procent av vinsten.

Att en ökad andel incitamentkontrakt har en positiv effekt på lönsamheten ses inte som självklart även om den typen av kontrakt föredras.

"Med produktionskontrakt, som var vanligt tidigare, fanns det ingen uppsida alls. Däremot fanns det risker. Med incitamentskontrakt har vi uppsidan i våra egna händer vilket är mer fördelaktigt för oss och våra resenärer", säger Magnus Rosén.

Avtalen utvecklas numera i allt högre grad av olika kravbilder som det kan sättas mål på och där Nobina utvärderas på såväl antalet resenärer som kundnöjdhet.

I samband med kapitalmarknadsdagen uppgav bolaget att bolaget har en nivå av incitamentskontrakt på 20-25 procent av försäljningen, varav merparten på den svenska bussmarknaden. Målsättningen är att öka incitamentskontrakt men inte i högre takt.

"Den här typen av kontrakt gör att hela bolaget blir mer kundtillvänt vilket gör vårt bolag mer utvecklingsbart", säger Magnus Rosén.

En tydlig utveckling för bolaget är annars marknadens teknikskifte.

"Teknologiskiftet går fortare än väntat och vi ser allt större andel eldrivna bussar i våra kontrakt, de är i dag med som en del i alla kontrakt vi får i stadstrafiken", säger Magnus Rosén och fortsätter:

"Vi har även redan autonoma fordon på gång, de första bussarna i linjetrafik går snart i Barkarby norr om Stockholm vilket är betydligt tidigare än vad man kanske förväntat sig för bara något år sedan".

Nobina anser sig ligga långt fram i det pågående teknikskiftet och ser fördelar med ett ökat inslag av bussar i kollektivtrafiken. Exempelvis kommer realtidsinformation för bussar där passagerare kommer att se när nästa buss passerar på linjen.

"Det här kommer vi att paketera som en helhetslösning vilket kommer att driva vår omsättning och förbättra vår lönsamhet", säger Magnus Rosén.

Nobina anser sig vara bra positionerat inför de utmaningar som råder i form av urbanisering, vilket driver mer trafik och skapar minskat utrymme i städerna. Samtidigt finns krav från samhället att koldioxidutsläppen måste minska.

"Bussar är ett bättre alternativ till spårvagnar och blir allt mer miljövänliga. Snart kommer de att drivas fram av el", säger Magnus Rosén.

Det som dock krävs för att städer ska få mer miljövänlig busstrafik är att infrastrukturen måste bli mer tillrättalagd.

"Med rena bussvägar kommer bussalternativet att bli betydligt bättre", säger Magnus Rosén.

Bussar som transportmedel i städerna kan exempelvis vara betydligt längre än vad de är i dag. Det finns bussar som är 18-24 meter men då måste de köras på rena bussvägar, så kallad BRT, Bus rapid transit.

"Dessa BRT finns redan i dag i olika delar av världen och det kommer att komma i högre utsträckning även i Norden", säger Magnus Rosén och fortsätter:

"I dag kör Nobina den så kallade Malmöexpressen, en typ av BRT med 24-meters fordon och kommer, tillsammans med SL, köra en av Skandinaviens första helt elektrifierade BRT-linjer i Barkarbystaden redan under 2019".



Jan Glevén +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt