09:16

SERVICE: KEDJAN MISTER LOO VILL BLI TOALETTERNAS STARBUCKS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Toaletternas Starbucks – det är målsättningen för det schweiziska startup-bolaget Mister Loo, vars affärsidé är att erbjuda extra rena och välstädade hygieninrättningar. Kedjan har redan rönt framgångar i Sydostasien, rapporterar Nikkei.

I spåren av coronaviruspandemin har fokuset på renlighet vuxit runtom i världen och för en relativt nystartad kedja av betaltoaletter har hygienen varit ett starkt försäljningsargument. Mister Loos toaletter påminner om de man ofta kan se i moderna svenska köpcentrum, med träpaneler, luftkonditionering, musik på låg nivå och en diskret parfymdoft i luften. Vattenkranen och tvålbehållarna kontrolleras av rörelsekänsliga sensorer.

"Det är väldigt rent och det finns ingen dålig lukt. Det är värt att lägga 10 baht (cirka 2:70 kronor)", säger en kund på väg ut ur Mister Loos anläggning i ett köpcentrum i Bangkok.

Betaltoaletter i Thailand kostar normalt omkring 3 baht (80 öre) att använda och Mister Loo är därmed ett dyrare alternativ. Bolagets premiumtoaletter kostar 10 baht, även om bolaget också har enklare anläggningar som vid användning kostar hälften. Trots de högre priserna har dock många thailändare visat sig föredra Mister Loo.

Bolaget grundades av Dominik Schuler och Andreas Wanner, som båda kom från storbanken UBS. Sedan starten 2015 har Mister Loo tagit in cirka 2,8 miljoner dollar och företaget är nu verksamt på 40 platser i Thailand och två i Vietnam. Den närmaste planen är att utvidga till Indonesien och Filippinerna.

"Baserat på den outforskade marknadspotentialen och genom samarbeten med affärspartners, siktar Mister Loo på att utvidga sin nuvarande portfölj från 42 lokaler till 1.400 år 2025", säger Dominik Schuler till Nikkei.

Enligt grundarna har bolaget redan bidragit till att sänka toleransen för dålig hygien i Thailand.

"Det är viktigt att bygga upp ett särklassigt varumärkesrykte så att kunderna känner till den höga service som erbjuds vid varje lokal. Därigenom vill Mister Loo bli toalettindustrins Starbucks", säger Andreas Wanner.

Att göra hygieniska toaletter tillgängliga för jordens befolkning har länge varit en utmaning. Andelen av befolkningen med sådan tillgång har under 2000-talet ökat från 28 procent år 2000 till 45 procent år 2017, men fortfarande står drygt 4 miljarder människor utan rena toaletter.



David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt